Det er meget op i medierne om at sikre data behandling. cyber kriminalitet bliver mere og mere omfattende, og vi mennesker bliver ikke bedre til at passe på vores privat liv i samme hastighed som de kriminale udvilker.
Det kan være så svært at se om en mail eller sms i dag ikke kommer fra en god kilde:
Du som underviser som er blevet betroet elevers data har et stort ansvar.
1. Beskyt elevernes personoplysninger
Hvordan kan du sikre dataer ikke falder i de forkerte hænder?
Lad ikke elevers personoplysninger ligge fremme i forberedelses- eller klasselokaler.
Lås altid skærmen på computeren, når du går fra den. Og husk at logge af din bruger.
Glemmer du det,
risikerer du at gøre elevernes personoplysninger tilgængelige for uvedkommende.
Personoplysninger skal beskyttes i overensstemmelse
med databeskyttelsesloven.
|
Brug altid en sikker, krypteret kanal som fx E-post og SkoleIntra, når du sender personoplysninger fx til en sagsbehandler eller kollega.
Hvis en elev, eller lærer skal sende en mail med fx et cpr-nummer, så bed dem sende oplysningerne via et sikkert system fx E-post eller SkoleIntra.
2. Lav stærke kodeord
Log sikkert på it-systemer, så de ikke nemt kan
hackes. Følg arbejdspladsens regler for kodeord. Hvis der ikke er en specifik forskrift,
bør dit kodeord være:
Unikt – brug ikke det samme kodeord flere steder.
Dit og kun dit – del ikke dit kodeord med dine kollegaer.
Kodeordet må gerne være nemt at huske
Du kan fx bygge det op efter en simpel sætning eller et almindeligt fornavn:
Du kan fx bygge det op efter en simpel sætning eller et almindeligt fornavn:
3. Brug kendte netværk og log på via VPN
Information kan opsnappes, hvis hackere får adgang til netværket.
Forbind kun til sikre netværk, hvor du fx skal logge på med en kode: Tjek fx, at det er skolens,caféens, eller konferencestedets eget netværk, du logger på.
Tilslut så vidt muligt altid VPN, som er en sikret krypteret forbindelse til skolens netværk, helst inden du logger på.
4. Reagér kun på
sikre beskeder
Hackerne er blevet dygtige, digitale tricktyve. Det er ikke længere nok at tjekke sproget og se om afsenderen ser troværdig ud.
Klik
først, når du har holdt musen over linket og tjekket, om webadressen passer med
afsenderen.
Slet
snarest muligt mails eller beskeder med følsomt indhold.
Svar
ikke på henvendelser, der beder om kredit-, bank-, kodeord eller lignende
oplysninger.
Brug
en sikker, krypteret kanal som fx E-post eller SkoleIntra/Aula, hvis du skal
sende personoplysninger (fx cpr-nummer, politisk overbevisning eller
helbredsoplysninger). Brug aldrig almindelig e-mail eller sms.
Er du i tvivl …
om du har fået
klikket på noget usikkert eller sendt fortrolig information til en forkert
modtager. Så underret din leder og din koordinator for informationssikkerhed.
Få mere inspiration …
til sikker adfærd i det offentlige på sikkerdigital.dk/underviserHer kan du se film, gennemgå e-læring og få flere gode råd.
Sikker
adfærd er vigtig
På skolerne arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme
informationer, og dem skal vi passe godt på.
Som lærer får
du måske personoplysninger om den enkelte elev, som kan ligge i elektroniske
systemer.
Det er derfor
vigtigt, at du ved, hvordan du skal undgå, at ondsindede it-kriminelle får
adgang til de oplysninger, til at ændre i oplysninger eller afskærer dig og
dine kolleger fra systemer.
Større
hackerangreb kan lægge en hel sektor ned
I foråret 2017 lammede et hackerangreb den britiske
sundhedssektor i flere døgn. 19.500 patientaftaler blev annulleret, og 600
computere hos praktiserende læger blev låst. Det skete, fordi medarbejderne
åbnede en zip-fil.
|
Derfor skal du som underviser følge disse råd:
1 Beskyt
elevernes personoplysninger
2 Lav
stærke kodeord
3 Brug
kendte netværk og log på via VPN
4 Reagér
kun på sikre beskeder
Ingen kommentarer:
Send en kommentar